Hade någon sagt till mig att våren 2013 kommer du starta eget, så hade jag gapskrattat och sagt näe, näe, det kommer jag inte. Finns å andra sidan väldigt många av dem där...hade någon sagt att jag och min sambo skulle bli ett par när jag bodde i Tyskland, eller att vi skulle bli ett par oavsett var jag bodde, hade jag också skrattat. Tur är väl det kanske, att man inte vet vad som kommer hända...
Nu har jag iaf startat eget, faktiskt enbart för att jag blivit erbjuden att fortsätta med mitt ex-jobb som extern konsult för Helsingør kommun, så marknadsföringsbiten slipper jag....i alla fall nu. Hur gör man då för att starta eget i detta land där skatterna är skyhöga?
1) Jo, man börjar med att titta på virk.dk här finns allt man behöver veta plus att man kan fylla i ett formulär hur man har tänkt att ens verksamhet ska se ut och så får man tips om vilken typ av verksamhet och vad du är skyldig att göra. Man kan också vända sig till vækst og viden för att få hjälp hur man går igång plus att man kan presentera sin ide och få lite feedback på den. Kan vara klokt.
2) Sedan skaffar man sig ett CVR-nummer, på samma sida som ovan. Man kan söka på cvr.dk för att se om ens önskade namn är upptaget. Väl under CVR regestreringen får du tillstå om du ska betala moms, säger du ja till det så kommer ett brev från skattemyndigheten, skat, hur du ska rapportera moms hos dem. Där är jag nu.
3) Nästa steg, skaffa bank konto, rapportera B-skatt, skall dock göras när man vet hur mkt man kommer tjäna...den drar dem nämligen direkt. Kan ju bli lite tråkigt när man inte har tjänat in ngr pengar ännu.
4) Förstå skillnaden på B-skatt och A-skatt. Informera skatt om ändrad forskudopgørelse...din deklaration kan man väl kalla den för.
5) Hålla styr på bokföring eller anlita en "bokföringstant".
Låter väl inte alltför komplicerat, förutom att mitt huvud börjar ringa när man snackar moms...Men, hur svårt kan det vara?!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar